Klaus Johann Jacobs - zakladatel značky JACOBS
V roce 1895 si 26letý farmářský synek jménem Johann Jacobs otevřel v německých Brémách lahůdkářský obchod, mimojiné s kávou, čajem a čokoládou. Není třeba zdůrazňovat, že byl úspěšný.
O pár let později byl Johann Jacobs průmyslovým podnikatelem a prvním z maloobchodních prodejců kávy, který si ve svých budovách pražil vlastní kávová zrna. Jedině tak mohl svým zákazníkům zaručit stálou kvalitu kávy, která byla připravena k okamžitému použití.
V roce 1895 má šestadvacetiletý Johann Jacobs (1869–1958) za sebou už několik let zkušeností v kávovém průmyslu jako prodejce. Pracuje v jedné obchodní společnosti ve městě Brémy na severu Německa.
Už jako učně ho vyberou, aby díky mimořádným chuťovým schopnostem pražil a ochutnával vzorky kávy. „Je nejvyšší čas se osamostatnit,“ řekne si mladý Johann, když prosívá voňavá zrnka kávy prsty. Nedlouho poté si otevře v centru Brém malý obchod. Specializuje se na prodej kávy, čaje, kakaa, čokolády a sušenek. Rozhodně netuší, že právě položil základ úspěšného mezinárodního kávového impéria značky Jacobs…
Snížit kvalitu? Nikdy! Před nově nahozeným krámkem postává dav zvědavých lidí. „Prý to celé patří mladému Jacobsovi,“ špitají si lidé před krámkem. Brzy se z krámku začne linout hutná vůně dobře upražené kávy. Píše se rok 1907 a Johann Jacobs si otvírá vlastní pražírnu. Ta brzy začne zásobovat kávou Brémy a široké okolí. V roce 1920 mu začne pomáhat synovec Walther, který zavede ve firmě mnoho moderních metod. Poptávka po kávě Jacobs rychle roste a s ní roste i firma. Jejím heslem je „Nikdy nesnižovat kvalitu našich výrobků“.
Celý svět pije kávu Jacobs Největšího rozmachu dosáhne společnost za Klause Johanna Jacobse (1936–2008), který se do rodinného podniku svého prastrýce vloží v roce 1962. Už o čtyři roky později musí coby ředitel marketingu pozměnit sortiment – konkurence totiž nespí. Různé druhy kávy, které byly doposud rozlišovány jen podle barvy, tak dostávají své názvy. Nejkvalitnější káva, balená v zeleném obalu, dostává jméno Krönung a okamžitě se rozšíří do celého světa.
Značka Jacobs se od 70. let začala šířit po celém světě a po několika fúzích v 80. a 90. letech se stala součástí skupiny Kraft Food.
Kávová charita
Není divu, že tyto úspěchy katapultují Klause Johanna do dobře polstrovaného křesla generálního ředitele společnosti! Krátce nato se stěhuje do Švýcarska. Zdejší kopce se mu patrně líbí natolik, že přijme švýcarské občanství a v Curychu založí Jacobsovo muzeum kávy. Začne se také štědře věnovat charitě – v roce 1988 založí Nadaci Jacobs, které o několik let později věnuje celý svůj podíl ve společnosti Jacobs Holding AG. A nejsou to žádné malé peníze. Vždyť se jedná v přepočtu zhruba o 30 miliard korun!
Nadace podporuje hlavně vzdělávání mladých lidí po celém světě. A že to se vzděláváním myslí Klaus Johann Jacobs vážně, dokazuje i fakt, že v roce 2006 zachrání před krachem univerzitu v Brémách. Jak? Dotací 200 milionů eur (tehdy asi 6 miliard korun)! Od té doby nese škola jeho jméno.