Klimatické změny jako hlavní důvod rostoucích cen zelené kávy?

Cena zelené kávy v letošním roce dramaticky roste a jednou z nepopiratelnou příčin tohoto trendu je globální oteplování. Klimatické změny drasticky ovlivňují podmínky pro pěstitelství kávy, což vede k poklesu produkce, zvyšení nákladů a v konečném důsledku ke zdražování tohoto oblíbeného nápoje.

Dopad výkyvů počasí na pěstitelské oblasti

Kávovníky jsou velmi citlivé na změny teplot a snižující se dostupnost vody. Tradiční pěstitelské oblasti v Jižní Americe, Africe i jihovýchodní Asii se potýkají s extrémními projevy počasí, jako jsou dlouhotrvající sucha, nečekáné mrazíky nebo naopak nadměrné sážky způsobující erozi půd a nemocí rostlin.

Například Brazílie, největší světový výrobce kávy, v roce 2024 zaznamenala extrémní sucho následující po mrazích z předchozího roku, což vedlo k drastickému poklesu sklizně. Tento vývoj měl okamžitý dopad na tržni cény, které raketově vzrostly.

Zmenšující se pěstitelské oblasti

Klimatické modely nyní ukazují, že do roku 2050 kvůli globálnímu oteplování zmizí až polovina dnešních oblastí vhodných pro pěstitelství kávy. Rostoucí teploty tak nutí farmáře posouvat své plantáže do vyšších nadmořských výšek, kde je však omezený prostor a většinou horší půdní podmínky.

Rostoucí náklady na pěstitelství

Kromě samotného poklesu produkce se zvyšují také náklady na její udržitelné pěstitelství. Farmáři musejí investovat do zavlažovacích systémů, nových odrůd odolnějších vůči změnám klimatu a větší ochrany rostlin proti škůdcům a nemocem, které se v důsledku teplejšího podnebí rychleji šíří.

Budoucnost kávy v době klimatických změn

S ohledem na současnou situaci je zřejmé, že se musíme připravit na dlouhodobý trend růstu cen kávy. Bez účinných opatření ke zpomalení globálního oteplování bude situace pro producenty stále obtížnější a káva by se mohla stát luxusem dostupným jen pro úzkou skupinu spotřebitelů. Možná jsme dokonce poslední generací, která si tento ikonický nápoj může dopřát v jeho současné podobě, než se káva stane nedostatkovým artiklem či zcela zmizí z nabídky běžných obchodů.