V předvánočním období od 22.11. se doručení zásilek může prodloužit na 2-3 pracovní dny. Děkujeme za pochopení.

Krize boří finanční trhy, kavárníky ale zatím netrápí

Jak jde dohromady kavárenská atmosféra a finanční krize? Hospodářské problémy v důsledcích dopadají na i obory, které jsou od finančních trhů na první pohled na míle daleko. A jedním z nich je právě kavárenství.

Princip je přitom jednoduchý. Řada lidí si totiž v poslední době raději uvaří kávu doma, než aby utráceli za dražší posezení v kavárně. Zároveň v důsledku krize také ubývá turistů, kteří podobná místa rádi navštěvují.

Experti z oboru se podle agentury Reuters nechali slyšet, že se vzrůstající kávová kultura dostala pod tlak spotřebitelů, kteří začali více šetřit.\„Zazna­menali jsme určitý pokles v pití kávy v drahých restauracích,\“ uvádí Jonathan Banks z newyorské Nielsen Company, zaměřené na průzkum trhu. Někteří lidé totiž podle něj kvůli krizi dávají přednost levnějším obchůdkům, jiní si svůj oblíbený nápoj raději připraví doma.

Své záměry tak musel přehodnotit například Starbucks, největší kavárenský řetězec na světě, který omezil své plány na další mezinárodní expanzi a snížil i předpověď zisků pro příští rok.\„Věříme, že zákazníci nás budou dále navštěvovat, i když asi méně často,\“ sdělila britské agentuře komunikační ředitelka Starbucks Deb Trevinová.

Analytik Milan Vaníček ze společnosti Atlantik FT se ale domnívá, že by odvětví nemuselo být postiženo příliš těžce. \„Argument, že si vypiji kávu radši doma mi zní logicky z pohledu úspory výdajů domácnosti, ale kávu v kavárně piji především proto, že se tam střetávám s lidmi (přátelé, obchodní schůzky atd.). Z tohoto důvodu bych usuzoval, že snížení může být omezené,\“ domnívá se.

Méně turistů znamená i prázdnější kavárny Finanční krize ale zasahuje kavárenství i nepřímo. Omezuje totiž počet turistů i množství peněz, které jsou ochotni během dovolené utratit například právě v kavárnách.

Tento jev v České republice již zaznamenal řetězec kaváren Coffeeheaven, který nedávno oznámil, že uzavře až šest z 19 svých poboček v tuzemsku. \„Krize přímo na našem trhu může mít sekundární dopad na zpomalení rozvoje nových realitních projektů, a tím pomalejší rozvoj sítě. Větší dopad než finanční krize na české restaurace a kavárny celkem měla silná koruna v letních měsících a nižší počet turistů v Praze. Coffeeheaven však tento pokles zaznamenala jen v některých pražských kavárnách,\“ řekl ředitel mezinárodního rozvoje Coffeeheaven Nikos Balamotis.

Samotné uzavírání poboček přitom podle něj s krizí přímo nesouvisí, ale jde spíš o racionalizaci sítě. Firma, která vstupuje na nový trh totiž zpravidla zkouší více projektů najednou a podle úspěchu jednotlivých obchodů jejich počet dále upravuje. \„Navíc to neznamená, že když se někde obchod uzavře, jinde se neotevře nový,\“ doplňuje Balamotis.

Krize podle něj zasáhla akcie na burze v Londýně, v kavárnách to ale prý patrné nebude. Zhoršující se podmínky nicméně přiměly Coffeeheaven stáhnout se ze zemí jako je Slovensko a Rumunsko. \„Krize na tyto země začíná mít větší vliv, než se čekalo. Není správná doba pro investice do těchto států,\“ okomentoval situaci mluvčí.

Češi mají kávu v oblibě

  • Česká republika ale zatím podle obchodníka s kávou Martina Doležela ze společnosti Club Cafe s.r.o. propadům v maloobchodním prodeji kávy odolává: \„Zdejší kavárny se nemusí obávat velkého odlivu zákazníků.\“