Spotřeba kávy v ČR roste, vedou kvalitní druhy
Čeští milovníci kávy si dopřávají stále více svého oblíbeného nápoje. Loni se v tuzemsku v průměru spotřebovalo asi 379 šálků kávy na osobu, což je o 2,4 procenta více než v roce 2006.
Na českém trhu přibývá zákazníků, kteří dávají přednost kvalitnímu šálku kávy. Po delší časové období také sledujeme stoupající oblibu kávy instantní, a to především u mladší věkové kategorie zákazníků. Pražená káva si podle drží svou silnou pozici.
Podle dat Českého statistického úřadu se poptávka po zrnkové kávě předloni meziročně mírně zvýšila. V roce 2006 průměrná spotřeba kávy, kterou je třeba nejdříve umlít, vzrostla o 4,3 procenta na 2,3 kilogramu na osobu. Před sedmi lety byla její průměrná spotřeba o 300 gramů vyšší.
Lidé si často rádi posedí
I když je domácí pohoda při pití kávy příjemná, stále více lidí si dopřává společenskou atmosféru v kavárnách. Roste obliba takzvané kávy \‚away from home\‘, tedy faktu, že si lidé na kávu někam rádi zajdou posedět.
To potvrzují i statistiky, podle kterých se počet kaváren v Česku za posledních deset let více než zdvojnásobil na 2560, což představuje asi osm procent všech gastronomických zařízení. Počet kaváren stoupnul a jejich kvalita se v průměru bezpochyby zlepšila. Stále náročnější zákazníci mají hodně zkušeností ze zahraničí, řekl majitel intenetového obchodu s kávou Martin Doležel.
Roste obliba arabiky
Podle obchodníků začínají Češi preferovat kávu s vyšším podílem kvalitnější arabiky, která je oproti robustě, druhému typu kávy používanému v našich zeměpisných šířkách, kvalitnější, má větší zrna a obsahuje méně kofeinu. Špičkové odrůdy robusty mohou překonat horší druhy arabiky, ale na vrchol její kvality robusta nikdy nedosáhne.
Káva se připravuje ze zrn různých druhů keřů kávovníku, které se pěstují v Asii, Jižní a Střední Americe, v Africe, na Arabském poloostrově a v Indonésii. V nabídce obchodníků jsou kávy s mnoha druhy příchutí, jako jsou třeba oříšky, avokádo či karamel. Když ale český milovník kávy objeví tu svoji, zpravidla ji pak už nemění.