Blog, Strana 7
Zdá se Vám, že jste soustavně přetěžováni množstvím reklamních sdělení, na která nejste v konečném důsledku schopni ani reagovat. Je to tak – týmy specialistů pracují denodenně na tom aby jste v jejich obchodě zanechali pokud možno všechny své vydělané prostředky. Obchodníci proto začínají přemýšlet i o významu smyslového marketingu, který zapojuje do procesu nákupního rozhodování naše smysly. Hodnocení kvality čichem Za nejdůležitější smysl zpravidla považujeme zrak (zprostředkovává až 75 % všech vjemů), naši emoční psychiku, která sehrává důležitou roli v rámci nákupního rozhodování, nejvíce ovlivňuje čich.
Není žádným tajemstvím, že smysly ovlivňují naše chování, jednání a rozhodování. Čím více smyslů současně zapojíme, tím více stimulují získané vjemy naše vědomí, ale i podvědomí. Čichový zážitek totiž nelze zprostředkovat jiným způsobem, než přímou konfrontací člověka s daným prostředím nebo výrobkem. Pachová identifikace a čichová paměť determinují jednoznačně naše zážitky z různých pachů či vůní. Podle některých výzkumů považují zákazníci za nedůležitější faktor posuzování prostředí jeho čistotu a vůni. Napadlo vás vůbec někdy, že zákazníci hodnotí vaši prodejnu také čichem a že její vůně ovlivňuje vaše prodejní výsledky?
Káva je účinný stimul Nejnovějším trendem je lákat zákazníky na voňavé substance čerstvě zpracované kávy, které se šíří prostorem prodejen, doplněny o vhodné prostředí, uzpůsobené ke konzumaci rychlého občerstvení, na jehož konci je opět, jak jinak než čerstvá káva. Káva je zkrátka standardem a účinným marketingovým nástrojem. Kávu pijí ženy i muži, běžní zákazníci, víkendoví řidiči i profesionálové. Kávu si oblíbili zákazníci napříč celým spotřebitelským spektrem.
U prodejen s rychlým občerstvením na čerpacích stanicích se jaksi předpokládá, že uvnitř budou vonět čerstvé potraviny, pečivo nebo káva. Právě v souladu s principem smyslového marketingu, který se snaží ovlivnit chování zákazníků bez toho, aniž by vnímali prvoplánový tlak (mnohdy nekvalitní) reklamy a dotěrných nabídek. Právě káva se stala v posledních letech fenoménem a ukázkovým příkladem sofistikovaného rozšiřování služeb zákazníkům.
Nejprve jako prostředek proti únavě na pomoc řidičům, posléze jako součást nabídky pohodlí v rámci koncepcí prodejen. Kde vám nejvíce chutná Technologie přípravy kávy se neustále vyvíjí a v současné době je k dispozici celá řada produktů v širokém spektru kvality a chutí (vůní). Běžně dostupné automaty na sypané směsi, které v minulosti uspokojily jen skupiny méně náročných zákazníků, protože s opravdovou kávou měly společný snad jen název, profitují díky nabídce kvalitnějších surovin, které v konečném výsledku opravdu chutnají jako káva.
Na čerpacích stanicích se objevily samoobslužné koutky, rozšířené dále o nabídku čaje, čokolády a různých druhů dopékaného pečiva. Vrcholem nabídky je Caffé espresso a jeho různé variace, servírované do skla či porcelánových hrníčků s neodmyslitelnou skleničkou vody a malým zákuskem. Pití kávy je rituál, který vyžaduje určitý čas, který je důležitý nejen z pohledu přípravy, ale zejména doby, věnované její konzumaci. Kávu lze připravovat mnohými způsoby tak, aby chuť a vůně kávy vyhovovala opravdu každému.
Dokonale připravená káva závisí na všech ingrediencích, které se na přípravě podílí: kávě, vodě, ale i šikovnosti toho, kdo ji připravuje. Komunikace kávou Více aktivovaných smyslů zákazníka znamená vyšší potenciál pro prodejce. Každá vůně má totiž svůj zdroj a k tomu je dobré zákazníka dovést odpovídajícími prostředky vizuální komunikace, které obsahují nejen konkrétní nabídku, ale jsou vytvořeny tak, aby dotvářely specifickou atmosféru v prodejně.
Laciné a neprofesionálně zhotovené, či nesprávně rozmístěné komunikační materiály mnoho efektu nepřinesou. Káva si zaslouží kvalitu nejen s ohledem na intenzitu dosažené vůně a chuti, ale také odpovídající vizuální ztvárnění. Zdá se, že někteří provozovatelé čerpacích stanic to pochopili správně a mohou se těšit nejen z vyšší návštěvnosti svých prodejen, ale také z vyšších obratů v kategoriích pečivo, sladkosti, sendviče a nealkoholické nápoje. Vědí, jak motivovat své zákazníky.
Káva je spojována se snížením rizika vzniku diabetu a obsahuje rozpustné vlákniny, které mohou přispět k snížení hladiny cholesterolu. Podle Joyce Hendley, EatingWell.com
Milovníci kávy tak mohou bezstarostně zvýšit svoji spořtebu – a s uklidněním číst další novinky ( zveřejněné ve věstníku zemědělská a potravinářská chemie. Některé z nejslibnějších objevů pocházejí ze studií diabetu. Když výzkumní pracovníci Harvardské university kombinovali data z devíti studií zahrnujících více než 193.000 lidí, zjistil, že u pravidelných konzumentů kávy bylo významně nižší riziko vzniku diabetu 2. typu než u těch, kteří se pití kávy vyhýbají.
A i přes špatnou pověst kávy ve ztahu k srdci, ukázali nedávné epidemiologické studie že, káva může mít právě opačné ochranné vlastnosti . Studie ukazuje, že u lidí kteří pili čtyři nebo více šálků kávy denně má 53 procent nižší riziko onemocnění srdečními chorobami než u lidíkteří kávu nepijí..
A co je to ještě více zajímavé – jelikož okamžité účinky pití kávy mají tendenci vyvolávat zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku a dočasně i zvyšují tvorbu buněk spůsobuje pití kávy vyšší rezistenci organismu vůči inzulínu. Z dlouhodobého hlediska prospěšné složky v kávě mohou mít silnější a trvalé účinky na celý organismus.
Jak káva může fungovat, není jasné; studie nebyly navrženy tak, aby zjistit příčinu-a-účinek vztahů. V kávě jsou důležitou složkou antioxidanty, jako chlorogenické kyseliny (jejich mnořství závisí na množství polyfenoly v kávových bobech), což z kávy činí bohatší zdroj než borůvky, které jsou považovány za nejbohatší zdroj antioxidantů v naší stravě. Antioxidanty pomáhají potlačit záněty a negativní vlivvolných radikálů způsobujících nepatřičná bujení.. Hořčík v kávě by mohly přispět k tomu, aby buňky byly citlivější na inzulin. A zdá se, že kofein má vlastní blahodárné účinky. Pití kávy jsou také spojeny s sníženým rizikem onemocnění Parkinsonovou chorobou, žlučníkovými kameny, cirhózou jater a rakovinou.
Sečteno a podtrženo: U zdravých dospělých osob, které mají dva až tři šálky kávy denně obecně její pití není škodlivé spíše může mít zdravotní výhody.
Nedoporučujeme pití kávy jeko prevenci chorob, ale rozhodně tio není strašák, kterého se z kávy snaží část laické veřejnosti udělat. A proto dobrou chuť a hlavně klid u vašeho dalšího šálku, přeje Kavovník team.
Často jsme oslovováni dotazy týkajících se skladování kávy. Zda má být káva uchovávána v chladničce, mrazáku a nebo jen chráněna před slunečním zářením. Pravdou je, že při putování po cestě kávy najdete mnoho mýtů o kávě a skladování, některé z nich dokonce tak často, že jsou považovány za pravdu. Pravda o skladování kávy může překvapit.
Mezi nejčastější mýty o kávě a jejím balení Co děláte s tím kilem kávy, které jste si koupili? Zeptejte se na tuto otázku kohokoliv a uvidíte, že alespoň jedna osoba bude vychvalovat ctnosti skladování kávy v mrazničce. Jiný řekne, abyste kávu uložili v sáčku ve kterém jste ji koupili. Celá třetina vám řekne, aby jste ji zavřeli ve skleněné nádobě. Pravdou je, že každá z těchto metod skladování kávy je správná odpověď – ale jen za určitých podmínek. Zde je několik rad od lidí, kteří vědí o kávě víc než běžný spotřebitel. Proč je skladování kávy tak důležité? Kávové boby jsou plody z živé rostliny, a jako takové mají omezenou trvanlivost.
Stejně jako většina organických produktů, můžete zvýšit životnost tím, že se správně uloží. Ještě důležitější je – alespoň pro většinu znalců kávy – správné uskladnění, které kávě zachovává chuť kávya aroma. Jak víte, kávová zrna obsahují těkavé oleje – chemické látky, které dávají kávě charakteristickou chuť. Tyto oleje jsou propuštěny do procesu pražení, a rozpadají se poměrně rychle potom co káva byla upražená.
Mletí kávových zrn zrychlí ztrátu chuti ještě více. Vzhledem k rozdílu ve způsobu, jakým se tyto oleje chovají, existují různé metody skladování kávy, které jsou nejlepší pro kávu v různých etapách jejího života. Chcete-li získat co nejlepší chuť ze své kávy, měli byste vařit ve lhůtě dvou týdnů po pražení, a ihned po mletí. Ve skutečnosti, je káva na svém vrcholu s chutí asi 48 hodin po pražení. To je časový horizont, který je docela krátký, a pokud nekupujete kávu zelenou a sami si ji nepražíte asi tento termín ani nikdy nestihnete. Pokud si koupíte kávu jako celek již upražených kávových zrn, můžete najít místo s datem, kdy byla káva pražená – ale budete málokdy úspěšní – zpravidla najdete datum balení či expirace.
Pokud tomu tak není, zde je několik tipů na nakupování kávy a skladování kávových produktů, které vám pomohou zajistit skvělou chuť a čerstvou kávu pokaždé. První pravidlo kvalitní kávy nemá nic společného s obaly nebo teplotou.
- Pokud můžete, koupit kávu přímo z pražírny, kde vám sdělí, kdy byla káva pražená. Pak máte zaručeno že pracujete s čerstvou kávou.
- Kupujte kávu ve vakuuovaných zapečetěných sáčcích nebo plechovkách.
- Kupujte pouze tolik kávy kolik vypijete během pár dnů- po týdnech, bude i čerstvě pražená káva ztrácet svou chuť.
Káva Skladování Tipy Při skladování kávy, mějte na paměti dva hlavní nepřátele čerstvé kávy – vzduch a vlhkost.
- Neuchovávejte mletou kávu. Kupte si kávu jako celá zrnka, která namelte až, když jste připraveni vařit kávu. Pokud si kupujete mletou kávu pro pohodlí, skladuje ji při pokojové teplotě ve vzduchotěsném obalu po jeho otevření. Keramická nádoba s vakuovou pečetí je teké dobrá volba – ale nesmí být z čirého skla. Sluneční světlo a teplo nejsou dobré pro vaši kávu.
- Kávu můžete skladovat i jako celá zrnka po několik dní ve vzduchotěsné nádobě i při pokojové teplotě.
- Pokud kávu plánujete skladovat více dní či týdnů můžete použít zaskladnění do mrazničky – ale měli byste dbát na několik opatření, aby se z kávy dostalo pokud možno maximum vzduchu a vlhkosti. Zde je návod, jak uložit kávy bezpečně v mrazničce:
- Dejte kávu ve vzduchotěsné nádoby, nebo do zipovacího sáčku. Pokuste se použít nádobu jejíž obsah bude korespondovat s objemem skladované kávy . Po jejím základním zabalení nádobu nebo sáček s kávou obalte jěště jednou vrstvou igelitu nebo vložte do sáčku. Pro optimální skladování je dobré použít jako vrchní vrstvu alobalový zábal.
- Ať tak či onak, jakmile budete mít nádobu nebo balíček z mrazáku, nevytahujte jej zpět do tepla bez toho aniž by jste jej spotřebovali. Znovuzmrazením vaše káva bude pouze vysychat, a urychlí chuť úpadku.
Arábie a Afrika: Zde jsou některé z nejvýraznějších regionů pěstování kávy. Jedná se o kávu z Keni, Tanzanie, Zimbabwe a Etiopie. Pěstované v ideální nadmořské výšce v bohaté černé půdě a i s naprosto ideálními povětrnostními podmínkami jako jsou mlhavé večery s horkými dny. Tyto podmínky zaručují jedinečnou kondici vyráběné kávy.
Amerika: Tyto kávy se pěstují v jedněch z nejkrásnějších pohoří tohoto světadílu. Prakticky v pralesních podmínkách se pěstuje káva za perfektních atmosférických podmínek. Jedná se o oblasti ve kterých se pěstuje nejvíce aromatická a dobře vyvážená káva všech dob. Zahrnuje kávy z Kolumbie, Kostariky a Guatemaly. Kávy z Ameriky představují základ většiny základních druhů káv.
Tichomoří: Zde je pěstování kávy velmi specifické, jelikož se jedná o lokality s náročným členitým terénem a špatnou dostupností. Všechny druhy nejlepších káv rostou především v těch nejproblematičtějších regionech. Tato lokalita zahrnuje kávy ze Sumatry, Jávě, Nové Guineji a Sulawesi. Téměř magické klima u některých lokalit pomáhá tichomořské kávě řadit se mezi nejlepší sorty kávy na světě, které ovlivní vaše chuťové pohárky navždy.
Exotické: Zde najdeme speciální certifikované sorty kávy jako jsou Jamaica Blue Mountain a certifikovaná Havajská Kona.
Mnoho lidí vám bude zaručeně tvrdit, že kvůli zdravotním či jiným problémům dávají jednoznačně přednost kávě bez kofeinu. Ale většina z nich nemá ponětí, jak se vlastně taková káva vyrábí a co to vlastně znamená, že je bez kofeinu.
Kofein je velmi silná chemická látka, která se přirozeně nachází jak v kávě tak ale i v mnoha dalších rostlinách.Káva bez kofeinu, nebo „bezkofeinová káva“ je káva, která má většinu svých kofeinových složek odstraněno. Jen proto, že se jí říká bezkofeinová to ovšem neznamená, že v ní neexistuje žádný kofein.
Podle hmotnosti zbytkového množství kofeinu v kávě můžeme vždy určit jeho množství minimálně na asi 1% pro Arabicu a kolem 2% u kávových zrn Robusta. Takže když vidíte štítek, který říká, že 97% kávy je bez kofeinu, znamená to ve skutečnosti, že bylo odstraněno 97% z 1% nebo 2% hmotnostní složky kofeinu. Další důležitou otázkou ovšem zůstává jak se kofein, který se z kávy dostává luhováním při vysokých teplotách z kávy odstraní, tak aby káva a její chuť neutrpěla.
Existují dva hlavní způsoby komerčního použití odstraňování kofeinu z kávy.
První metoda je takzvaný „evropský proces“. Evropský proces je nejčastěji používaný postup. Káva je zbavovaná kofeinu pomocí chemického procesu, který zahrnuje namáčení kávy ve vodě a pak její promývání v methylenchloridu, který absorbuje kofein z kávových bobů. Poté, co se káva promyje chemikálií se opláchne vodou a vysuší.Výhodou této metody, je po vylouhování v chemikálii káva neztrácí chuť a aroma. Má jen drobné náznaky chemické příchuti v chuťovém dozvuku.
Druhý proces se nazývá „Švýcarský vodní proces“. Tento proces je bez chemické reakce. Pro odstranění kofeinu z kávy se používá horké vody a páry. Káva je namáčena do horké vody a kompletně vylouhována včetně kofeinu. Kofein se z tohoto roztoku odstraní pomocí filtrů s aktivním uhlíkem a kávové boby se opět namáčejí do roztoku zbaveného kofeinu, který do sebe opět nasávají a tak získávají opět aroma a chuť. Kávová zrna se poté suší a posílají do pražírny. Nevýhodou použití tohoto procesu je, že odstraňuje z kávy více než jen kofein, také éterické oleje a arómata. Tento proces sice nepoužívá chemických reakcí, ale výsledná káva je bez chuti a vůně. Pro tuto metodu se hodí spíše kávy Arabica, jejichž kvalita utrpí méně než u kávy robusta.
Jak jde dohromady kavárenská atmosféra a finanční krize? Hospodářské problémy v důsledcích dopadají na i obory, které jsou od finančních trhů na první pohled na míle daleko. A jedním z nich je právě kavárenství.
Princip je přitom jednoduchý. Řada lidí si totiž v poslední době raději uvaří kávu doma, než aby utráceli za dražší posezení v kavárně. Zároveň v důsledku krize také ubývá turistů, kteří podobná místa rádi navštěvují.
Experti z oboru se podle agentury Reuters nechali slyšet, že se vzrůstající kávová kultura dostala pod tlak spotřebitelů, kteří začali více šetřit.\„Zaznamenali jsme určitý pokles v pití kávy v drahých restauracích,\“ uvádí Jonathan Banks z newyorské Nielsen Company, zaměřené na průzkum trhu. Někteří lidé totiž podle něj kvůli krizi dávají přednost levnějším obchůdkům, jiní si svůj oblíbený nápoj raději připraví doma.
Své záměry tak musel přehodnotit například Starbucks, největší kavárenský řetězec na světě, který omezil své plány na další mezinárodní expanzi a snížil i předpověď zisků pro příští rok.\„Věříme, že zákazníci nás budou dále navštěvovat, i když asi méně často,\“ sdělila britské agentuře komunikační ředitelka Starbucks Deb Trevinová.
Analytik Milan Vaníček ze společnosti Atlantik FT se ale domnívá, že by odvětví nemuselo být postiženo příliš těžce. \„Argument, že si vypiji kávu radši doma mi zní logicky z pohledu úspory výdajů domácnosti, ale kávu v kavárně piji především proto, že se tam střetávám s lidmi (přátelé, obchodní schůzky atd.). Z tohoto důvodu bych usuzoval, že snížení může být omezené,\“ domnívá se.
Méně turistů znamená i prázdnější kavárny Finanční krize ale zasahuje kavárenství i nepřímo. Omezuje totiž počet turistů i množství peněz, které jsou ochotni během dovolené utratit například právě v kavárnách.
Tento jev v České republice již zaznamenal řetězec kaváren Coffeeheaven, který nedávno oznámil, že uzavře až šest z 19 svých poboček v tuzemsku. \„Krize přímo na našem trhu může mít sekundární dopad na zpomalení rozvoje nových realitních projektů, a tím pomalejší rozvoj sítě. Větší dopad než finanční krize na české restaurace a kavárny celkem měla silná koruna v letních měsících a nižší počet turistů v Praze. Coffeeheaven však tento pokles zaznamenala jen v některých pražských kavárnách,\“ řekl ředitel mezinárodního rozvoje Coffeeheaven Nikos Balamotis.
Samotné uzavírání poboček přitom podle něj s krizí přímo nesouvisí, ale jde spíš o racionalizaci sítě. Firma, která vstupuje na nový trh totiž zpravidla zkouší více projektů najednou a podle úspěchu jednotlivých obchodů jejich počet dále upravuje. \„Navíc to neznamená, že když se někde obchod uzavře, jinde se neotevře nový,\“ doplňuje Balamotis.
Krize podle něj zasáhla akcie na burze v Londýně, v kavárnách to ale prý patrné nebude. Zhoršující se podmínky nicméně přiměly Coffeeheaven stáhnout se ze zemí jako je Slovensko a Rumunsko. \„Krize na tyto země začíná mít větší vliv, než se čekalo. Není správná doba pro investice do těchto států,\“ okomentoval situaci mluvčí.
Češi mají kávu v oblibě
- Česká republika ale zatím podle obchodníka s kávou Martina Doležela ze společnosti Club Cafe s.r.o. propadům v maloobchodním prodeji kávy odolává: \„Zdejší kavárny se nemusí obávat velkého odlivu zákazníků.\“